Regie is vinden van een optimale match tussen vraag, aanbod en kaderstelling. Er moet regie worden gevoerd over zowel producten, diensten en content. Het vinden van deze match tussen de klanten en hun behoefte en de leveranciers en hun aanbod wordt gedaan door de regieorganisatie, in het Engels Demand-Supply organisation genoemd. Het regiemodel beschrijft de organisatie, actoren en processen.

Een goed regiemodel is niet dé oplossing voor goede regie. De kwaliteit van regie wordt bepaald door houding, gedrag, cultuur, competenties en geheugen. Regie is dus mensenwerk; werk voor een team van mensen met een missie.

In de ontwikkeling van een regieorganisatie is het belangrijk om direct terugkoppeling te krijgen. Hiervoor is het belangrijk om periodiek de volwassenheid te bepalen.

Praktijk
Het werkterrein blijkt in de praktijk vaak te complex om te vatten binnen één regiemodel. Het werkterrein moet verdeeld worden en er ontstaat sturing of regie op verschillende niveau's. Het is belangrijk om een goede verdeling te maken, maar niet te vergeten dat iedere verdeling arbitrair is: de werkelijkheid zal altijd over de grenzen van iedere verdeling heen gaan. Pijlers waarlangs verdeeld kan worden zijn bijvoorbeeld: de keten (per proces), de locatie (per gebouw), de organisatie (per eenheid) of het werkveld (ICT, FM, HRM)